skip to Main Content

10 råd til en sundere hverdag

Jo mere belastet kroppen er, jo sværere er det at skabe balance, fysisk som psykisk. Når tarmsystemet og leveren er belastet med affaldsstoffer, vil relaterede muskler og væv være hårde og til tider svære at afspænde. Dette kan nemt afhjælpes ved at forbedre din kost – Og bare rolig, selv små forbedringer kan gøre en stor forskel.

Vi har lavet 10 ”forandrings”punkter, der kan inspirere dig til at gøre hverdagen lidt sundere! Indfører du bare ét af punkterne i din hverdag, vil det ofte give mere energi og overskud til at tage fat i det næste.

1. Vælg økologisk – Især grøntsager, korn, mælkeprodukter og kød
Det er frit for tilsætningsstoffer, pesticider, genmodificering, bestråling og indeholder langt større mængder næringsstoffer og livskraft. Lykkes det dig ikke at købe økologisk ind hver gang så mist ikke modet, men prøv så ofte du har mulighed for det.

2. Begræns eller undlad helt indtagelsen af mælkeprodukter
 Mælkeprodukter er for mange belastende for fordøjelsen og tilhørende væv.

3. Spis en frisk økologisk salat til mindst ét måltid om dagen
Salaten vil forsyne dig med enzymer til kosten, fylde på med vitaminer og mineraler og have en basedannende virkning på kroppen. Den basedannende virkning er faktisk rigtig vigtig, da det meste af dét vi spiser er syredannende, og det er bl.a. denne syre der gør kroppen stiv og svær at blødgøre i en body-sds-behandling.

Husk også at variere hvilke grøntsager, der er i din salat.

 

 4. Spis mindre måltider og tyg maden grundigt
De fleste spiser for store måltider og sluger maden undervejs. Er måltiderne for store, vil kroppen bruge mere energi på at fordøje maden, end maden giver dig energi. Tygger man maden grundigt, vil det mindre måltid blive spaltet og optaget bedre og mætte ligesom et større måltid. Husk at give kroppen tid til at vænne sig til mindre måltider.

5. Varier dine måltider fra dag til dag og undlad at spise mad fra i går
Dette hindrer de ernæringsmæssige mangletilstande som opstår ved ensidig kost og som er et generelt problem i dag. Tilberedt mad der står længe, selv i køleskab, mister meget af sin næring og energi.

6. Spis sidste måltid inden kl. 20
Væn dig til, at dine måltider midt på dagen skal være større, end din aftensmad. Spis altså et let måltid tidligt på aftenen. Det giver en bedre søvn og fordøjelse, da maden ikke ligger ufordøjet i maven om natten. Dette bliver til mere energi om morgenen og bedre fordøjelse i løbet af dagen.

7. Begræns eller undlad helt indtagelsen af sukker, snacks og junkfood
Sukker er utroligt vanedannende, og det påvirker både humør og energi. Forbruget medfører ofte træthed, blodsukker- og humørsvingninger, som holdes i skak med mere sukker. Børn bliver utilpasse og urolige og få forældre identificerer problemet som sukkerets virkning. Bryd den onde cirkel og spis økologisk frisk frugt i stedet.

 8. Begræns indtagelsen af brød og mængden af korn
Brød er noget af det værre, når det gælder oppustet og belastet tarm. Så selv om vi alle holder af brød, så begræns det til et par dage om ugen. Rist det gerne inden, da det ofte begrænser luftdannelsen. Begræns hvis muligt også indtagelsen af andet korn, brug evt. denne tallerkenmodel: 25% korn 25% kød 50% grønsager.

Dette vil ofte lette fordøjelsen, give mere energi og mindre oppustethed. I tilfælde af gluten-intolerance – hold dig da til de glutenfri kornarter; boghvede, hirse, majs og ris, quinoa og amaranth-kornet.

 9. Drik de nødvendige 2-3 liter vand om dagen
Alle enzymprocesser, slimhinden i tarmen, fordøjelsen, brusken i rygsøjlen, ledvæsken og det centrale nervesystem er bare nogle af de steder, kroppen belastes, selv ved mindre vandmangel.

10. Undgå at drikke til maden
Det fortynder mavesyren og skaber dårlig fordøjelse. Det er let at vænne sig af med – og mange mærker faktisk en stigning i energiniveaet efterfølgende.

Læs også om vores behandlingsform lige HER.

 

Back To Top
×Close search
Search