skip to Main Content

9 SIMPLE OG GODE RÅD TIL AT HJÆLPE KROPPEN I BALANCE

Balance – her får du 9 råd til at booste dit helbred og velvære – og optimere dine Body SDS behandlinger.boost dit helbred

  • Spis grøntsager og frugt
    Grøntsager og frugt indeholder masser af kulhydrater, vitaminer, fibre, antioxidanter, og mineraler, som er ekstremt vigtige for kroppen. Vores kogebog “Sund og Frisk” har mange opskrifter på salater, juicer og smoothies med grønne grøntsager, som er ekstra gode – Da de virker basedannende på kroppen og er med til at fjerne b.la. stivhed og muskelsmerter, som kan skyldes meget syre i kroppen.
  • Indtag proteiner
    Proteiner er kroppens byggesten. Faktisk kan vi ikke undvære proteiner – de indgår i mange processer, bl.a. opbygning af hormoner og opbygning af cellerne. Proteiner indeholder samtidig essentielle aminosyrer, som skal tilføres gennem kosten.
    Proteiner fra planteriget er bl.a. linser, quinoa, nødder og tørrede bønner som kikærter, butterbeans, kidneybønner og sorte bønner. De animalske proteiner er bl.a. æg, fisk, oksekød, lammekød, svinekød og kylling. Kvaliteten er dog som altid vigtig. Mange dyr bliver fodret med hormoner, penicillin og anden medicin for at øge vækst og undgå sygdom, og der kan være rester af de stoffer i kødet. For helt at undgå det, skal du spise økologisk kød.
  • Spis gode fedtstoffer
    Vi skal have fedtstoffer og masser af dem! Men det skal være de gode fedtstoffer, da netop disse har en stor indvirkning på helbredet. En del af de næringsstoffer vi har brug for, som eksempelvis vitaminerne A, D, E og K, er fedtopløselige og har derfor brug for fedtstoffer for at blive optaget i  tarmen.
    Fedtstoffer har også stor betydning for hormonbalancen, nervesystemet, fordøjelsen og humøret.
    Cellevæggen i hver enkel celle er opbygget af fedt. Når vi får de gode fedtstoffer, bliver cellevæggen blød og smidig. Det er vigtigt for at få affaldsstoffer ud af kroppen og næringsstoffer ind i cellerne. Hvis vi spiser en overvægt af mættet fedt, bliver cellevæggen stiv og usmidig. Fedtstoffer er også særligt vigtige for hjernen. Faktisk består en stor del af hjernen af fedt, og sammensætningen af fedtstoffer er vigtig for hjernecellernes evne til at sende og modtage signalstoffer. De gode fedstoffer får vi fra nødder, mandler, frø, kerner, grønne grøntsager, avokado og fisk samt økologisk koldpresset vegetabilsk olie.
  • Drik vand
    70 % af kroppen består af vand. Vand er uundværlig for fordøjelsen. Vand transporterer næring til alle celler og transporterer affaldsstoffer væk fra cellerne. Rigtigt mange mennesker er rent faktisk dehydrerede. Ved dehydrering vil kroppen beskytte livsvigtige organer og derfor trække vand fra mindre vigtige steder. Det kan give symptomer som fx hovedpine, ledsmerter, træthed, tørre slimhinder og dårlig fordøjelse. Symptomerne forsvinder, når vi får nok at drikke. Hvis din urin er gul og lugter, er det ofte tegn på, at du trænger til vand. Som udgangspunkt anbefales det at drikke vand svarende til 1/3 af ens vægt i deciliter – f.eks.. skal en person på 75 kilo drikke 2,5 liter vand pr. dag.
  • Undgå at indtage det, der ikke er næring i
    Kvaliteten af dine fødevarer er vigtige. Det er de fordi, kroppens celler hele tiden fornyr sig, og der sker tusindvis af processer i vores krop, hvor næringsstoffer i kroppen er nødvendige. Derfor vil der også være nogle typer af madvarer, som er bedst at undgå eller reducere, da de ikke indeholder nok næringsstoffer og måske endda, slet ikke nogen.
    Det drejer sig fx om:
    1. Produkter der indeholder: farvestoffer, konserveringsmidler, tilsætningsstoffer, smagsforstærkere, sprøjtemidler og medicinrester. Når kroppens afgiftning ikke kan følge med, ophobes affaldsstofferne i kroppen og dræner den for energi.
    2. Forarbejdede produkter: fx sukker, raffinerede kornprodukter og mælkeprodukter (dog med undtagelse af rent økologisk smør).
    3. Mælkeprodukter – da de kan provokere slimhinderne i mave-tarm, lunger, næsemellemøre og øvrige luftveje. Der er dog forskel på, hvordan vi reagerer på sukker, mælkeprodukter og hvidt brød. Nogle kan tåle det, andre kan ikke. Desværre kan det være svært at undgå disse ingredienser til daglig. Derfor har vi lavet en kogebog fyldt med opskrifter uden sukker, mejeriprodukter og raffinerede kornprodukter. Vi har eksempelvis erstattet hvedemel med mandelmel, der giver bedre blodsukkerbalance og bedre fordøjelse. Mælk erstattes med nødde-, ris- eller sojamælk.
  • Træk vejret helt ned i maven
    Din vejrtrækning påvirker balancen i organerne, nervesystemet og hormonsystemet. Din vejrtrækning påvirker også gennemstrømningen i lymfesystemet. Det betyder, at en god vejrtrækning hjælper kroppen med at rense ud. Det er ikke alle, der tænker over, hvordan de trækket vejret. De glemmer at trække vejret dybt og roligt, men har i stedet et kort åndedræt, som ikke trækkes længere ned end til brystkassen. Det resulterer i, at kroppen ikke får nok ilt, fordi lungerne ikke udnyttes optimalt. Når lungerne bruges og dermed styrkes, kan du optage mere energi og dermed får hver enkel celle i kroppen mere energi. Din vejrtrækning har ligeledes stor betydning for stress, angst og irritation. Når du får mere ilt til kroppen og mere ro i nervesystemet, bliver du bedre til at håndtere pres.
  • Få søvn og hvile
    Du har hørt det før. Søvn er kroppens måde at genoplade på. Når du ikke får sovet, er alle kroppens celler trætte. Faktisk vil dine organer, din fordøjelse, dit nervesystem, hormonsystem og immunforsvar også lide under mangel på energi og ikke være i stand til at fungere ordentligt. Sørg for at få ro og hvile hver dag. Meditation kan som supplement også hjælpe med at give kroppen ro og en god pause i hverdagen.
  • Dyrk motion
    Din krop har brug for at røre sig. Det er både godt for dit helbred og humør. Vi tilbyder Body SDS-træning, som både giver dig motion og selvbehandling. Alle vores træningsformer er designet til det moderne menneske og har sit grundfokus på sundhed, forebyggelse og styrke. Vores træningsformer arbejder især med at optimere vores kropsholdning, åndedræt og bevægelsesmønstre, hvilket fører til et bedre helbred. Træningen er en kombination af kredsløbs- koordinations- og ledtræning.
  • Få kropsbehandlinger
    Body SDS-behandlinger får dig helt ned i kroppen og afstresser krop og sind. I store træk er formålet med Body SDS´ kropsbehandlinger at arbejde med din fysiske og følelsesmæssige last og derigennem forbedre og styrke dit helbred. Behandlingen er dog ikke kun til dig, der i forvejen er belastet – men også til dig, der vil yde mere i hverdagen og optimere dine personlige præstationer. Læs meget mere om vores behandlingsmetode og hvad den kan gøre for dig her. 
Back To Top
×Close search
Search