skip to Main Content

D-vitamin – dit indre solskin i den mørke tid

Husk D-vitamin i denne tid…

Få D-vitaminer gennem solen

Få D-vitamin gennem solen

I sidste weekend stillede vi uret tilbage til vintertid, hvilket betyder lyse morgener (for en stund) og tidlige mørke aftener. Det er for alvor blevet efterår og selv ikke kalenderen kan skjule det længere. Men hvordan skal du så forberede dig på de næste mange måneder uden sol, varme og vitaminer?

Vitaminer og mineraler
Du har brug for vitaminer og mineraler til at opretholde en sund krop og et sundt sind. Flere studier viser, at en lille øgning af dit indtag af vitaminer og mineraler kan booste dit immunsystem, reducere stress, sænke dit blodtryk, øge dit energiniveau og forbedre din søvn og din fordøjelse. Ikke dårligt, vel?

D-vitamin er et af de vitaminer, som vi i Norden har mangel på, når solen ikke længere står højt på himlen. D-vitamin dannes nemlig i huden ved at udsætte den for sollys, men om vinteren er lysmængden i de nordiske lande for lille til at vi selv kan danne tilstrækkelige mængder.

Hvilke madvarer indeholder D-vitamin
D-vitamin findes i store mængder i æg og fede fisk som sardiner, makrel, sild, ål, laks og hellefisk. Og i begrænset mængde i margarine, smør og olier, samt i kød, mælk og ost. Det er dog næsten umuligt at dække dit D-vitamin behov gennem kosten alene. Du skal spise store mængder dagligt for at komme i nærheden af hvad din krop har brug for.

Derfor kan det være en god idé at tage D-vitamin som et supplement til din kost.

Symptomer på D-vitamin mangel
Symptomer på D-vitaminmangel kan bl.a. være: træthed og humørsvingninger, deformering af knoglerne (knogleskørhed) tandforfald, muskelsvækkelse, brud på de kalkfattige og skrøbelige knogler, øget autoimmun aktivitet og type 1 diabetes.

 

Back To Top
×Close search
Search