skip to Main Content

Er du ramt af iskiassmerter?

Av av. ældre par ser ud over havetIskiassmerter er ofte smerter i balden eller rygsmerter, der stråler fra ryggen og ned gennem balderne til bagsiden af benet og foden. Hvis du døjer med smerter i iskiasnerven, kan du ud over smerter i lænd, balder, bagside af lår, underben og fødder, have nedsat kraft i benet, nedsat kontrol over benet eller fødderne og nedsat følelse eller følelsesløshed.

Find årsagen

Iskiassmerter er ikke en diagnose men et symptom. Det er vigtigt, at du få undersøgt årsagen til dine iskiassmerter, det er nemlig ikke altid afklemning af iskiasnerven, der er problemet. Der er flere årsager til iskiassmerterne, eksempelvis stive led, spændte balder, infektioner, slidgigt eller diskusprolaps. Man kan ikke ud fra hvordan smerterne føles afgøre årsagen til smerterne. Det kræver en nærmere undersøgelse af ryg, balder, hofte og bækken.

Body SDS kan ved hjælp af grundig undersøgelse af kroppen samt dialog med dig om hvornår og hvordan du mærker symptomerne, søge at finde frem til årsagen til symptomerne og herigennem tilrettelægge din behandling.

Hvordan behandles iskias?

En succesfuld behandling af iskiassmerter kræver et samarbejde mellem os som behandler og dig som klient. Når det så er sagt, så er behandlingen individuel, da vi alle er forskellige samt afhængig af, hvad årsagen til iskiassmerterne er.

Dog er der visse generelle råd, som de fleste kan have glæde af.

  • Øvelser og træning – Body SDS har mange gode øvelser (se to af dem nedenfor)
  • Body SDS behandling – frigør spændinger i hele kroppen, ikke kun der hvor du mærker smerten. Sætter gang i lymfesystemet, som er kroppens rensningsanlæg og hjælper kroppen med at fjerne affaldsstoffer. Skaber pulseringer, der sikrer optimalt flow i kroppen. Læs mere om, hvad Body SDS kan gøre mod dine iskiassmerter. Eller book en tid til behandling.

Er du villig til at yde en indsats, så kan samspillet med Body SDS behandlinger og din egen indsats med de træningsøvelser, Body SDS anviser, skabe gode resultater.

Gode øvelser mod iskiassmerter og andre rygsmerter

Her kan du se et lille udvalg af øvelser, som støtter op om Body SDS behandling og afhjælper iskiassmerter.

Vi råder dog altid til, at du bliver tilset, inden du selv giver dig i kast med øvelser og træning. Læs mere om Body SDS træning.

Husk altid på at lade kroppen ”give efter”, i de forskellige trin og falde til ro, før næste trin. Hvert trin holdes i 30-40 sekunder eller efter anden anvisning fra din terapeut. Gå kun til det trin, hvor du føler dig tilpas og uden smerter.

Når øvelsen er færdig, går du langsomt baglæns gennem trinene, for at nå udgangspositionen. Husk at bruge åndedrættet og stop op undervejs. Skift side for, at opnå bedre balance i kroppen.

iskiassmerter - øvelse 18

  1. Tag en indånding, bevæg højre knæ frem og venstre ben tilbage, udånding (fig. 1)
  2. Indånding, ned på albuerne, udånding
  3. Indånding, stræk armene og panden i gulvet (hvis muligt), udånding
  4. Indånding, stræk armene endnu længere frem og endnu mere tilbage på venstre ben, udånding
  5. Skift side

iskiassmerter - øvelse 19

  1. Indånding, bevæg højre knæ frem og venstre ben tilbage, udånding (fig. 1)
  2. Indånding, træk højre od ud mod venstre lyske, udånding. Lad højre balde synke ned mod gulvet (fig. 2)
  3. Kom roligt fremover og ned på albuerne (fig. 3.)
  4. Indånding, stræk armene foran kroppen og panden i gulvet, udånding (fig. 4)
  5. Skift side

Læs også Hvad kan Body SDS gøre ved rygproblemer.

Læs også Diskusprolaps – kan Body SDS hjælpe.

Back To Top
×Close search
Search
X