skip to Main Content

Meditér dig til et bedre immunforsvar

Mmediter dig til et bedre immunforsvareditation, mindfullness og dine tanker om dit eget helbred har stor effekt på dit immunforsvar. Når du mediterer, kan der måles tydelige forandringer, som fx at pulsen og blodtrykket falder, åndedrættet bliver langsommere og stofskiftet falder.

Dit immunsystem reagerer på både negative og positive tanker. Meditation skaber et positivt mentalt miljø, der får immunsystemet til at blomstre.

I lang tid er immuncellernes evne til at angribe invaderende sygdomsorganismer blevet anset for at være rent fysisk, selvom mekanismen ikke var fuldstændigt forstået. Men i 80’erne blev det opdaget, at immunsystemet er meget intelligent og det blev kendt som “en flydende hjerne” på grund af immuncellernes evne til at deltage i de kemiske signaler som hjernen sender ud i hele kroppen. Det betyder, at dine tanker, stemninger, fornemmelser, og forventninger bliver sendt til din immunceller. Og når du mediterer, kan disse budskaber ændre sig.

Meditation øger antistoffer

Jon Kabat-Zinn har udviklet et mindfulness-behandlingsprogram for stressede patienter, hvor han træner dem i at geare ned og i stedet at fokusere og koncentrere sig om, hvad de havde af tanker og følelser. Efter få ugers træning viste hjernescanninger, at hjernens område for positive tanker og emotioner var særligt aktivt, og blodprøver viste, at mængden af stresshormoner blive reduceret. Desuden opdagede man, at immunforsvaret ændrede sig og patienterne havde en markant højere koncentration af antistoffer end folk, der ikke havde trænet meditation.

Meditation stimulerer immunsystemets hjerne-funktion regioner. Mindfulness meditation har vist stigninger i aktivitet i fx den præfrontale cortex og højre hippocampus; dele i hjernen, der styrer positive følelser, bevidsthed og angst. Det er også de områder af hjernen, der fungerer som en kommandocentral for dit immunforsvar. Når de stimuleres, betyder det, at immunsystemet fungerer mere effektivt.

Tankens kraft helbreder – og forværrer sygdom

Via tankens kraft kan vi blive raske – eller fysisk syge.

Fabrizio Benedette, professor i klinisk psykologi, Universitetet i Torino, er en af verdens ledende placeboforskere. Ved hjælp af nyeste hjernescanningsteknikker undersøger han, hvordan hjernecellerne bliver påvirket af placebo.

Normalt får Parkinson patienter medicin, der indeholder Dopamin, hvilket lindrer deres symptomer. I Benedettes forskning giver han patienterne saltvand i stedet for Dopamin. Men han siger til patienterne, at de får det bedre.

Efter behandlingen med saltvand måler han en kraftig nedgang i symptomerne hos Parkinsons syge. Og Benedette fandt ved hjernescanninger ud af at helt specifikke nerveceller i hjernen var aktiveret, og at dopamin var blevet udløst.

Så vores tanker alene kan få syge hjerneceller til at opføre sig som raske igen. Og i flere tilfælde viser det sig, at placebogrupperne får det lige så godt som folk, der får den rigtige medicin eller den rigtige operation.

Det, der sker i vores hjerne påvirker altså immunsystemet, det hormonelle system og mange andre af kroppens fysiologiske funktioner.

Men placebo har en ond tvilling – nocebo-effekten. Det betyder, at når vi har negative forventninger, så påvirker de lige så kraftigt som positive forventninger. Forskerne har undersøgt, hvordan negative forventninger kan føre til fysiske symptomer. Fx har man lavet forsøg med en ny type af migræne medicin, hvor patienterne fik at vide, at der kunne være bivirkninger. Patienterne i placebogruppen som kun fik kalktabletter, blev også advaret. Og patienterne udviklede de bivirkninger, som de blev fortalt om, at der kan være en sandsynlighed for at de oplever.

Så dét at man får nogle forventninger om, at der kan ske en forværring af ens tilstand, det ser ud til rent faktisk at kunne give en forværring.

Sund tarm giver sunde tanker

Det er i dag kendt, at immunforsvaret i høj grad hænger i sammen med en sund tarmflora. Ny forskning tyder desuden på, at tarmbakterier påvirker din hjerne og er med til at styre dine tanker. Det kan du læse mere om i artiklen ’Din sundhed gemmer sig i tarmen’.

Body SDS ’ fem gode råd

  • Meditér regelmæssigt, fx blot 5-7 min hver morgen og aften
  • Immunsystemet kommer let ’i fare’, når stresshormoner bølger i kroppen. Tag derfor hånd om selv et lavt niveau af kroniske spændinger i kroppen. Du kan ikke hjælpe dit immunforsvar, når du har et konstant niveau stress og spændinger i kroppen. Her kan Body SDS behandlinger og Body SDS træning hjælpe dig.
  • Få tilstrækkelig søvn, søvn er direkte forbundet til hjernens funktion og hormonniveauer.
  • Forsøg at tænke positivt – tankens kraft kan helbrede
  • Hold din tarm i form, så styrker du immunforsvaret og din evne til at tænke positivt.

Læs også Fedtstoffer der styrker immunforsvaret.

——————

Kilder

http://www.scientificamerican.com/article/how-happiness-boosts-the-immune-system/http://www.chopra.com/ccl/how-meditation-helps-your-immune-system-do-its-jobhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12883106

https://www.youtube.com/watch?v=5-HktPVeo8Y&feature=youtu.be

Back To Top
×Close search
Search