skip to Main Content

Fedtstoffer der styrker immunforsvaret

Styrk dit immunforsvar med fedtstofferDit immunforsvar kan ikke fungere optimalt uden fedtstoffer. Fedtsyrer er fedtstoffernes byggesten. Men der er for lidt opmærksomhed på de essentielle fedtsyrer, som du måske kender under navnene omega-3 og omega-6 fedtsyrer.  Læs her om hvilke fødevarer, du skal spise for at få de vigtige fedtsyrer, og hvad den optimale fordeling er.

Omega-3 og omega-6 er livsnødvendige fedtsyrer og skal tilføres via maden hver eneste dag, fordi vi ikke selv er i stand til at danne dem.

Kilder til omega-3:

  • Fed fisk og fiskeolie
  • Hørfrø og hørfrøolie
  • Rapsolie
  • Valnødder og valnøddeolie
  • Chiafrø

Kilder til omega-6:

  • Tidselolie
  • Vindruekerneolie
  • Solsikkekerner og solsikkeolie
  • Majsolie
  • Sesamolie
  • Solsikkefrø

Vi spiser for lidt omega-3

Forholdet mellem omega-3 og omega-6 fedtsyrer er i typisk vestlig kost i dag 1:20. Anbefalingerne ligger i dag mellem 1:1 og 1:10 og derfor bør du være opmærksom på forholdet mellem ​​omega-3 og omega-6 fedtsyrer i din mad. Særligt hvis du er begejstret for nødder og kerner, er det en god idé at fylde på med fisk og skaldyr, hørfrøolie, chaifrø og valnødder for at bringe omega-3 og omega-6 forholdet tilbage i balance.

Når omega-3 og omega-6 er blevet optaget i kroppen bliver de indbygget i vores cellers membraner. Fra cellemembranen omdannes fedtsyrerne til hormonlignende signalstoffer, eicosanoider.

Udfordringen er, at din krop ikke kan danne ubegrænsede mængder af eicosanoider, så omega-3 og omega-6 konkurrerer om at blive omdannet til signalstoffer. Fordi planteolierne er i overtal, er det i højere grad dem, der lægger beslag på enzymerne i stofskiftet og derfor bliver der dannet mange flere signalstoffer fra omega-6 end fra omega-3.

Det er problematisk, da omega-3 er meget bedre til at dæmpe inflammation og modvirke blodpropper, dæmpe smerter, sænke blodtrykket og beskytte dig mod alle de andre sygdomme, som kronisk inflammation kan føre med sig.

Det betyder dog ikke, at du skal holde dig helt fra omega-6! Du skal dog forsøge at holde en god samlet balance mellem omega-3 og omega-6 på den ene side – og omega-6 og mættet fedt (fra eksempelvis smør, mælk, ost, palmekerneolie, fedt oksekød, fløde og flødechokolade) på den anden.

God kvalitet er alfa omega

Det er i høj grad også kvaliteten af det fedt, vi indtager, der er afgørende for, hvorvidt fedtet får en positiv eller negativ effekt i din krop.

Fedtsyrerne er meget sarte over for ilt, lys og varme og mange ødelægges af industriens raffinerings- og forarbejdningsprocesser. Udsættes de for hårdhændet behandling, kan de harskne og de positive egenskaber kan blive ødelagt. Derfor er det nødvendigt, at du er meget kvalitetsbevidst, når det drejer sig om fedt.

Det bedste du kan gøre er at købe uspolerede og uraffinerede jomfruolier, det vil sige ’ekstra jomfruolie’ i økologisk kvalitet. De er med garanti koldpressede. Desværre er det tilladt i Danmark at efterbearbejde eller raffinere koldpressede olier og stadig kalde dem koldpressede. Derfor er ’ekstra jomfruolie’ betegnelsen din eneste reelle garanti for, at olien er presset under 50 grader og ikke efterfølgende raffineret.

Derudover skal olier også opbevares i forsvarligt beskyttende emballage i mørke glasflasker og stå et mørkt og køligt sted. Flydende olier egner sig altså ikke til opbevaring i klare glas- eller plastflasker, som jo i butikkerne dagligt står med spot på, hvor de lapper ilt og lys og måske også varme til sig, som alt sammen forårsager, at de sarte fedtsyrer harskner og ødelægges.

Det samme gælder kosttilskud med fiskeolie og hørfrøolie.

Læs mere om Body SDS’ Omega-3 tilskud.

Læs mere om Body SDS’ hørfrøolie med DHA.

Læs også Spis dig til et stærkt immunforsvar.

—————–

Kilder

http://www.madforlivet.com/viden-og-forskning/sundt-fedt/http://samvirke.dk/sundhed/brevkasse/hvordan-faar-essentielle-fedtsyrer.html

 

Back To Top
×Close search
Search