Bestil tid på 33 32 30 90 eller Book her

Kurv

Ingen varer i kurven.

Booking

Derfor bør kål spille en vigtig rolle i din kost

Sund mad er også kål

Spiser du nok kål?

Det er faktisk ikke så svært, som du tror – at spise så meget kål, at det har en gavnlig effekt på dit helbred. Kål er superkost for os mennesker, og der er mange gode argumenter for at bruge kål i din kost. 

Læs med her og få en masse inspiration til hvordan og hvorfor kål bør være en af de vigtigste ingredienser i din kost.

Du kan finde inspirerende opskrifter med kål i vores kogebog Sund &  Frisk 

Din krop elsker kål
Her i norden er vores klima velegnet til dyrkning af kål, og kål har været en del af vores kost i mange generationer. Det har det, fordi det er let anskaffeligt, men også fordi vores kroppe elsker de mange slags kål, der findes.

Når du spiser rå kål, får du letfordøjelige proteiner, enzymer, vitaminer og mineraler. Rå kål indeholder klorofyl, som er en stærk antioxidant og en af de mest udrensende stoffer i naturen.

Det er altså virkelig mange gode grunde til, at kål betegnes som superkost af eksperter – og eftersom det er en fødevare, der er hjemmehørende i Danmark, er den også mere bæredygtig end mad fløjet ind fra udlandet. Det gør også kål til en prisvenlig grøntsag.  

5 gode helbredsmæssige grunde til at spise kål

Den helt store gevinst ved at spise kål er de helbredsmæssige fordele. Dem ridser vi op lige her:

1. Rig på næringsstoffer:
Kål, uanset typen fx grønkål, rødkål, savoy eller spidskål, er fremragende kilder til vigtige næringsstoffer som vitamin C, K, B6, folat, kostfibre, og mineraler som kalium og mangan. Det er næringsstoffer, som spiller en afgørende rolle for, at din krop kan fungere optimalt. Flere af kroppens kernefunktioner styrkes ved indtag af kål – fx immunsystemet, blodcirkulation og knoglestyrke. 

2. Antioxidanter:
Kål indeholder en række antioxidanter som flavonoider og glucosinolater, der bidrager til at bekæmpe frie radikaler i kroppen. Antioxidanterne hjælper med at beskytte celler mod skader, hvilket potentielt reducerer risikoen for kroniske sygdomme som kræft og hjertekarsygdomme.

3. Antiinflammatoriske egenskaber:
Kål har antiinflammatoriske egenskaber. Det kan mindske inflammation i kroppen og støtte, når kroppen skal bekæmpelse sygdomme, der er relateret til inflammation.

4. God fordøjelse:
Kål er en god kilde til kostfibre, som er vigtige for en sund fordøjelse. Kål giver næring til de gode bakterier i tarmen, som beskytter dit immunforsvar og producere essentielle næringsstoffer, hvilket sker i stor grad når vi taler fermenteret kål som fx kimchi og ligende.
Fiberrige fødevarer som kål kan bidrage til at regulere blodsukkeret, opretholde en sund vægt og fremme en følelse af mæthed. 

5. Hjælper ved hjertekarsygdomme og osteoporose:
Indtagelse af kål kan være gavnligt for hjertekarsygdomme. Kåls indhold af fibre, antioxidanter og specifikke forbindelser er blevet associeret med lavere niveauer af kolesterol og blodtryk. Kål er også yderst givende, fordi det indeholder meget K-vitamin, som er med til at styrke knoglerne og dermed kan det minimere sandsynligheden for at få osteoporose.

Kål er billigt og nemt at dyrke

Når du spiser kål, er det ikke kun din krop, du gavner. Du gavner også din pengepung, og så kan du få kål til at vokse de fleste steder – her er endnu 5 virkelig gode (ikke sundheds) grunde til at spise kål:

Kål er en god grøntsag at dyrke i norden, hvor vi veksler mellem varme og køligere temperaturer. Kål er hårdfør og kan modstå de lave temperaturer, så den kan dyrkes året rundt.

Kål kræver ikke meget plads – du kan dyrke den på alt fra marker til køkkenhaven, højbede, krukker og altankasser. 

Kål er dekorative, og det er populært at dyrke kål blandt blomster og andre planter i haven, og kål bruges også ofte til buketter. 

Kål er en grøntsag, der ikke koster alverden at dyrke eller købe, og den er derfor en vigtig kilde til sunde næringsstoffer for alle befolkningslag. 

Kål har i mange generationer tilbage været en grøntsag, som er blevet dyrket i Danmark. Den er hjemmehørende her i landet, og derfor bruges der også minimale ressourcer på at hente kålen ind fra marken og hjem til madlavningen. 

Brug kål på alverdens måder

Kål er ikke som udgangspunkt kendt for at være den grøntsag i danskernes madlavning, vi er mest optaget af eller begejstrede over. Mange har måske endda svært ved at se, hvordan kål kan bruges i maden. 

Vi har lavet flere gode opskrifter med kål i vores bog Sund & Frisk – som du kan finde på vores hjemmeside. 

Hvis du kun kan komme i tanke om retterne ”stuvet hvidkål” og ”grønlangkål” skal du ikke give op endnu. Du kan bruge kål til langt flere ting – for det første skal du huske på, at der findes virkelig mange former for kål, der alle har hver deres særlige egenskaber, som gør sig godt i madlavning.

Tænk ud af boksen, når du skal bruge din kål – brug det i din daglige greenie, som base i en sandwich eller på en rugbrødsmad under dit pålæg. Lav fyldige og smagfulde salater med kål, lav bagt spidskål i ovnen, brug kål i supper og brug kål som en god base i en pastaret eller sammenkogt ret. 

Du kan faktisk, når først du har fået mod på det, snige kål med i stort set alle retter. Test det af og se selv hvor godt det går. 

Vær varsom med kål

Selvom kål er superkost, skal du også være opmærksom på, at det kan være en grøntsag, som kan være udfordrende din mave.

Nogle mennesker oplever oppustethed og luft i maven efter at have spist kål. Det sker på grund af dets høje indhold af visse sukkerarter og fibre såsom raffinose og fruktaner. Det er sukkerarter, som kan være vanskelige at fordøje for nogle mennesker især dem med følsomme maver eller irritabel tarm. Når sukkerarterne når tyktarmen ufordøjet, kan de fermenteres af tarmbakterier, hvilket resulterer i gasproduktion og oppustethed.

Det kan være en fordel at koge, stege eller dampe kålen, inden den spises. Varmebehandling kan nedbryde nogle af sukkerarterne og fibrene, der kan være svære at fordøje. Det kan gøre kålen lettere for maven at fordøje og mindske risikoen for oppustethed og luft i maven.

Det er dog vigtigt at bemærke, at en del mennesker stadig kan opleve fordøjelsesbesvær, selv efter at kålen er blevet varmebehandlet. Hver persons tarmfølsomhed er forskellig, så det kan være en god idé at eksperimentere med forskellige tilberedningsmetoder og mængder af kål for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for din egen mave.